Welkom op de discussie fora van Gezonder-afvallen.nl!

Op deze discussie fora kun je o.a. informatie en kennis delen over afvallen, gezond leven en sporten.

Let op: forum is gesloten voor opmerkingen.

New reply

#1 14-10-2014 22:07:03

Gezonder-afvallen.nl
Administrator
RankingRankingRankingRanking

Hardlopen versus krachttraining. Wat is er beter om af te vallen?

Hardlopen kan een heerlijke bezigheid zijn. Ik hou zelf ook erg van een rondje joggen door het bos of het park. Hoewel joggen gezond is, helpt het in veel gevallen echter niet bij het afvallen. Krachttraining is daarvoor veel effectiever!

Dat hardlopen niet zo goed werkt als je wilt afvallen blijkt ook uit de mailtjes die ik geregeld ontvang. Misschien herken je jezelf in onderstaande?:

"Ik ben begonnen met hardlopen omdat ik dacht dat het me zou helpen afvallen. Ik heb de laatste drie maanden elke week ongeveer 15 km hardgelopen en ik ben nog geen kilo afgevallen. Zou ik nog meer of langer moeten hardlopen? Wat doe ik fout?"

Hardlopen, gezond of niet?
Hardlopen is zeker gezond en heeft een directe positieve invloed op je lichaam en je geest. Maar hardlopen is verre van de beste sport om af te vallen. Sterker nog, wie veel hardloopt kan, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, juist aankomen!

De oorzaak dat hardlopen vaak niet goed werkt? Veel mensen besluiten dat ze willen afvallen en gaan abrupt én fanatiek hardlopen. De abrupte inspanning, vanuit de 'luie' staat, levert het lichaam fysieke stress op. Hierdoor gaat het lichaam over tot het opslaan van energie in plaats van verbranden.

Bovendien eten veel mensen na het hardlopen onbewust meer. Het is vaak deze combinatie die er voor kan zorgen dat je aankomt in plaats van dat je afvalt van hardlopen. Hoeveel extra calorieën je ook verbrandt door het hardlopen!

Daarnaast is het risico op blessures relatief groot als je gaat hardlopen, zeker als je ongetraind bent.

Maar wat dan wel?

Wie wil afvallen kan beter kijken naar krachttraining
Vrouwen zijn bang dat ze er uit gaan zien als een Hulk zodra ze gaan werken met gewichtjes. Daarom vermijden ze vaak krachttraining en gaan ze cardio-en (hardlopen, cross-trainen, fietsen, skaten, roeien etc).

Je moet als vrouw echter behoorlijk fanatiek trainen om er gespierd uit te gaan zien. Sterker nog, door te trainen worden je spieren in eerste instantie alleen strakker. Hierdoor wordt je lichaam overall ook strakker en beter gedefinieerd. Iets dat elke vrouw wel wil. Maar dit is niet het belangrijkste, met krachttraining verbrandt je simpelweg meer vet.

De voordelen van krachttraining:

Krachttraining zorgt voor het 'afterburn effect'.
Tot 3 dagen na een krachttraining blijft je lichaam meer energie verbruiken. Dit wordt wel het afterburn effect genoemd.

Krachttraining stimuleert de productie van groeihormoon in het lichaam.
Groeihormoon wordt ook wel het hormoon van de jeugd genoemd omdat het een grote rol speelt bij bijvoorbeeld huidverjonging. Ander groot voordeel: groeihormoon stimuleert het metabolisme en de verbranding van vet!

Met krachttraining laat je je spieren groeien.
Spierweefsel verbruikt meer energie dan welk ander weefsel ook. Spieren gebruiken ook in rust energie! Je verbrandt dus de hele dag door meer energie.

Moet ik stoppen met hardlopen?
Hardlopen is een gezonde en vaak ook leuke bezigheid. Loop je hard omdat je wilt afvallen? Probeer het dan met mate te doen. Zeker in het begin. Een half uurtje hardlopen elke 3-4 dagen is meer dan voldoende.

Is je doel om zo snel mogelijk gewicht te verliezen? Dan kun je beter kijken naar krachttraining of droog trainen. De meest effectieve krachttraining om af te vallen die ik ken is de kettlebell workout. Bij deze workout combineer je kracht- en cardiotraining. De kettlebell workout staat bekend als één van de workouts die het meest de groeihormoonspiegel doet stijgen. Het is daarmee een perfecte workout voor iedereen die wil afvallen.

Lees meer over de kettlebell.

Offline

 

14-10-2014 22:07:03

Advertorial

Actions