Eetbuien en vreetbuien voorkomen: de beste tips en eetschema's

Eetbuien kun je voorkomen

Je komt 's avonds na je werk thuis, ploft op de bank en voor je het weet heb je een hele zak chips, rol koekjes of zak snoep opgegeten. Het is de stereotype eetbui (vreetbui) waar veel mensen zo'n last van hebben. Gelukkig kun je echt zelf iets doen om eetbuien te voorkomen. Wat? Dat lees je hier.

Wij als mensen zijn 'verslaafd' aan de smaak van vet, zout en suiker. Niet zo verwonderlijk, want vet, suiker en zout vind je vooral in calorierijke voedingsmiddelen. Deze voedingsmiddelen gaven onze voorouders de energiereserves die zij nodig hadden om voedseltekorten en hongersnoden te overleven. Daarom was onze voorkeur voor deze smaken ooit een waardevol instrument om in leven te blijven. Nu, met voedsel overal om ons heen, lijdt dit instinct juist tot grote problemen, zoals overeten en vreetbuien.

Waarom we eetbuien hebben

We hebben dus instinctief een voorkeur voor vet, zout en suiker. Maar dat betekent niet dat we allemaal ons de hele dag volstoppen met deze producten. Er is vaak een oorzaak voor dat mensen over gaan tot binge-eating. De meest voorkomende oorzaken zijn:

Wat zijn de triggers en risicofactoren voor eetbuien?

Hierboven heb ik de meest voorkomende oorzaken genoemd voor eetbuien. Dit zijn de redenen dat je extra gevoelig bent voor overeten, maar vaak is er een specifieke trigger die zorgt voor het overeten. Voor iedereen kan er een andere trigger zijn die tot overeten aanzet.

De meest voorkomende triggers en risicofactoren voor het ontstaan van eetbuien zijn:

Hoe kun je eetbuien voorkomen?

De meeste mensen hebben het idee dat ze geen enkele wilskracht hebben om een eetbui of vreetbui te voorkomen. Niet zo verwonderlijk, want vaak is dat ook echt zo!

Koolhydraten lokken vaak eetbuien uit

Daarom is het enige dat echt werkt, voorkomen dat eetbuien en vreetbuien zich voordoen!

Hoe je eetbuien kunt voorkomen hangt van de oorzaak van je eetbuien af. Hieronder zal ik per oorzaak een strategie bespreken. Als je niet precies van jezelf weet waarom je last hebt van eetbuien dan heb je waarschijnlijk last van een onstabiele bloedsuikerspiegel. Wat je hier tegen kunt doen bespreek ik hieronder, maar ik begin met een oplossing voor emotie-eten.

Emotie-eten voorkomen

Emotie-eten is eten vanuit een andere behoefte dan honger. Emotie-eten komt vaak voort uit verveling, je eenzaam voelen, omdat je somber bent of uit angst. Er zijn enkele stappen die je kunt zetten om emotie-eten te herkennen en vervolgens voorkomen.

Eetbuien door een onstabiele bloedsuikerspiegel voorkomen

Het 'geheim' om dit type eetbuien te voorkomen is eigenlijk heel simpel: eet en voed je lichaam! Serieus, het klinkt raar maar voor verreweg de meeste mensen die geregeld last hebben van een eetbui, is de oplossing zo simpel als meer eten van de juiste voeding.

Dit zijn de richtlijnen die ik je aanraad:

Voeding die eetbuien helpt voorkomen

Niet alle voedingsmiddelen helpen even goed honger en eetbuien te voorkomen. Zo is het vooral belangrijk om voldoende eiwit te eten, en als het even kan al direct bij het ontbijt. Neem bijvoorbeeld een omelet (2 eieren) of scrambled eggs. Probeer ook bij de lunch en het avondeten altijd een goede eiwitbron te eten. Dit kan vlees of vis zijn, maar ook bijvoorbeeld noten en zaden. Of wat dacht je van een avocado bij de lunch?

Ook producten met voedingsvezels, zoals groenten en fruit, helpen je gedurende de dag minder te eten.

Daarnaast raden veel specialisten aan om wat meer pittig eten te nemen. Pittig eten remt de eetlust sterker, en zorgt bovendien voor de aanmaak van endorfines, echte gelukshormonen. Hiermee heeft pittig eten dus een dubbel effect: het vermindert de eetlust en geeft je een blij gevoel.

Voeding die eetbuien kan uitlokken

Kijk uit met het eten van koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Dat snoep en koek vaak lijden tot meer honger is wel bekend. Maar ook andere koolhydraatrijke producten, zoals brood, pasta, rijst en aardappelen kunnen een hongergevoel aanwakkeren. Neem er daarom bij voorkeur minder van of kies direct voor een dieet zonder koolhydraten.

Ten Slotte: ga voor de lange termijn en zoek eventueel hulp

Verandering kost tijd. En verandering gaat bijna nooit in een rechte lijn. Het is kortom normaal om af en toe een terugval te hebben. Dit is niet erg, zo lang je het niet groter maakt dan het is. Gooi dus niet direct de handdoek in de ring als het een keertje mis gaat.

Het Stop Eetbuien Programma van Jasper Alblas

Het Stop Eetbuien Programma van Jasper Alblas

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verslaan van je eetbuien? Bijvoorbeeld met complete eetschema's en trucs om elke vorm van overeten succesvol tegen te gaan?

Er is een complete methode die je hierbij kan helpen en die verder gaat waar ik op deze pagina gebleven ben. Het Stop Eetbuien Programma van Jasper Alblas is een zeer uitgebreide maar vooral ook praktische methode waarmee je gaat leren om eetbuien te voorkomen. In dit programma vind je onder andere:

Bekijk Het Stop eetbuien Programma hier.

P.S: Zeer vaak last van vreetbuien? Misschien heb je Binge Eating Disorder

Wie heel veel en vaak last heeft van vreetbuien heeft wellicht last van het Binge Eating Disorder (BED). Bij deze psychische ziekte is er sprake van een oncontroleerbare drang naar eten zonder dat je daarna gaat overgeven om het eten weer kwijt te raken. Dat is dan ook direct het grootste verschil tussen Boulimia Nervosa en BED. Volgens het Trimbos instituut melden jaarlijks 3400 nieuwe mensen zich bij de huisarts met symptomen die duiden op Binge Eating Disorder. Het komt dus best veel voor!

Ben je bang dat jij misschien last hebt van BED? Ga eens praten met je huisarts. De stoornis is te behandelen met behulp van een diëtist of psycholoog. Wacht daarom niet te lang met contact opnemen met je huisarts, want dan maak je het probleem alleen maar groter voor jezelf.

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl