Belang van voedingsvezels en een vezelrijk dieet

Afvallen met een vezelrijk dieet

Voedingsvezels zijn voor de mens onverteerbare stoffen die zich in de celwand van planten, zoals groenten, fruit en peulvruchten, bevinden. Een vezelrijk dieet is belangrijk voor een goede spijsvertering, daarnaast kunnen voedingsvezels ook bijdragen aan blijvend gewichtsverlies.

Als richtlijn geldt voor volwassenen 30-40 gram voedingsvezels per dag. Heel veel mensen halen deze norm nooit!

Rol van vezelrijke voeding bij het afvallen

Een voldoende vezelrijke voeding is belangrijk als je wilt afvallen:

Welke voeding is rijk aan vezels?
Voedingsvezels vind je o.a. in groente, fruit, peulvruchten en graanproducten. In het Nederlandse dieet zijn de voornaamste bronnen; (volkoren) brood, aardappelen, andere groenten en diverse fruitsoorten.

Tips om meer voedingsvezels binnen te krijgen

Wil je meer vezels eten en op een gezonde manier afvallen? Dan is mijn advies om je vezels vooral te halen uit groenten, zaden en noten. Graanproducten, zoals brood en pasta, bevatten naast de vezels namelijk ook veel koolhydraten. En als je deze koolhydraten niet verbrandt, dan worden ze omgezet in vet en kom je dus aan.

Enkele tips:

Gevolgen van voedingsvezel tekort

Een tekort aan vezels kan onder anderen leiden tot aandoeningen als een te trage stoelgang, obstipatie en aambeien of divertikels (uitstulpingen van de dikke darmwand).

Voeding met toegevoegde vezels - gezond of niet?

Voedingsvezelpreparaten met vezels die een natuurlijke oorsprong hebben zijn over het algemeen veilig om te gebruiken. Veel producten die verrijkt zijn met voedingsvezel bevatten echter synthetische voedingsvezels. Deze synthetische voedingsvezels zouden volgens recent onderzoek kunnen leiden tot "gaten" in de darmen. Synthetische vezels kunnen worden aangetroffen in producten die aangeprijsd worden als 'extra gezond', 'verbetert de stoelgang' en meer van dergelijke marketingslogans. Het is aan te raden deze producten te mijden en op een natuurlijke manier meer vezels in je dieet te verwerken.

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl