Makkelijk slank worden met een gezonde levensstijl

Stoppen met roken en afvallen

Eigenlijk is niet vast te stellen wat nou precies een gezonde levensstijl is, omdat iedereen zijn eigen gevoel en waarde van gezondheid heeft. Toch weet bijna iedereen wel dat bepaalde gewoontes die hij/zij heeft niet gezond zijn en dat deze gewoontes afgeleerd moeten worden.

Veranderen van gedrag en gewoontes is vaak erg moeilijk, bijvoorbeeld omdat de gewoonte verslavend is, zoals het geval is bij roken, en soms omdat de gewoonte al lang bestaat en eigenlijk ongemerkt dagelijks weer optreedt. (veel snacken, niet ontbijten).

Een gezondere levensstijl aannemen

Hieronder staan in het kort wat aandachtspuntjes waarmee je jouw levensstijl kunt verbeteren. Een gezondere levensstijl aannemen is lastig, neem er daarom de tijd voor en verander je gewoontes stapje voor stapje. Bedenk ook dat elke verandering in je gedrag en gewoontes eigenlijk voor goed zou moeten zijn. Ga je slechts gedurende korte periode gezonder leven en val je vervolgens terug in je oude gewoontes, dan zul je hetzelfde zien als bij het volgen van dieet; het jojo-effect treedt op.

Een gezonde manier van leven zit ook in de details. Let niet alleen op wàt je eet, maar ook hoe en wanneer. Combineer doordacht en wees voorzichtig met verzadigde- en transvetten en ‘lege’ calorieën. Als het je lukt gezonder te eten en meer te bewegen dan volgt het slank worden vanzelf!

Gezond eten

Kijk bewust naar je voeding. Vermijd fast food, gefrituurd voedsel, suikerrijk voedsel en rood vlees. Kies daarentegen voor producten uit onze gezonde voeding lijst.

Begin de dag goed met een gezond ontbijtje, bij voorkeur een ontbijt zonder brood. Bijvoorbeeld eieren, noten of fruit. Veel mensen slaan het ontbijt over, waardoor ze de hele dag naar allerlei tussendoortjes blijven grijpen. Dit snackgedrag is één van de oorzaken van overgewicht. Als je ’s ochtends al iets in je maag hebt, is de behoefte aan al die dikmakers niet alleen veel kleiner, je krijgt er ook nog eens een energie-boost van.

Eet vezelrijke producten en matig de hoeveelheid verzadigde vetten, vette vis is juist goed, probeer dit minimaal een keer per week te eten.

neem de tijd voor je drie, of vier, hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) en probeer gevarieerd en gezond te eten.

Snacken mag best, maar kies bij voorkeur voor een gezonde snack.

Lichte inspanning

Probeer dagelijks tot een halfuur lichte inspanning te komen door te sporten of door bijv. wat vaker de fiets te pakken. Je hoeft jezelf echt niet af te beulen in de sportschool, maar het is natuurlijk altijd aan te raden een sport te (gaan) beoefenen. Bekijk ook de tips om meer te bewegen.

Zorg voor voldoende nachtrust

Cruciaal om goed af te vallen. In de slaap wordt je lichaam hernieuwd en gerepareerd. Uit diverse onderzoeken is daarnaast naar voren gekomen dat mensen die een goede nachtrust hebben makkelijker gewicht verliezen. Ook belangrijk voor een goede psychische conditie.

Drink voldoende water

Water is o.a. belangrijk voor de afvoer van afbraakproducten en vetten. Daarnaast geeft het je een vol gevoel, waardoor je minder behoefte krijgt om iets te eten te pakken. Frisdranken en niet verse vruchtensappen kun je het beste mijden, omdat deze veel suiker en weinig nuttige bestanddelen bevatten. Alternatief voor water: (groene) thee, vers geperst vruchtensap.

Zorg voor voldoende ontspanning

Zorg voor voldoende afleiding, ontspanning en entertainment om beter in je vel te raken en blijven. Sociale steun kan ook helpen bij het volhouden, neem de beslissing om gezonder te gaan leven dus bij voorkeur in goed overleg met de mensen die dicht bij je staan, of waar je mee samen woont.

Drink alcohol met mate en stop met roken

1/3 glazen alcohol per dag (bij voorkeur wijn boven bier en sterk) lijken een positief effect te hebben op diverse ziektes, waaronder hart- en vaatziekten. Alcoholische dranken bevatten veel calorieën, let daar dus mee op. Roken kent geen positieve eigenschappen voor je gezondheid, en dus doe je er goed aan hier mee te stoppen.

Kijk goed naar je (eet)gewoontes

Ieder mens en ieder gezin heeft zijn eigen eetgewoontes. Ga voor jezelf goed na welke ongezonde gewoontes je hebt en schrijf deze op. Probeer elke paar weken een nieuwe slechte gewoonte te schrappen of om te zetten in een goede gewoonte.

Volhouden en uiteindelijk slank worden

Het moeilijkste van allemaal, lees meer over afvallen volhouden. Lees de pagina's van deze site door (enkele zijn al in de teksten verwerkt en direct aanklikbaar) en kijk op ons forum, waar je ook eventuele vragen kunt stellen.

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl