'Reset' je hormonen om je vetverbranding te stimuleren

De invloed van hormonen op je gewicht

Hoe kan het dat sommige mensen kunnen eten wat ze willen, zonder ook maar een kilootje aan te komen, terwijl andere mensen al bij de kleinste misstap direct aankomen? Het antwoord: vaak spelen hormonen een hoofdrol bij het ontstaan van overgewicht.

Hormonen regelen namelijk vrijwel alle processen die met je gewicht samenhangen:

Wanneer de hormonen die bij deze processen betrokken zijn in disbalans zijn dan kun je nog over zo veel discipline en zelfcontrole beschikken, afvallen zul je waarschijnlijk niet.

Op deze pagina lees je in welke gevallen er vaak sprake is van een hormonale disbalans én wat je aan deze disbalansen kunt doen.

Hoe herken ik een disbalans in mijn hormoonhuishouding?

Er zijn enkele specifieke klachten die in veel gevallen duiden op een disbalans in je hormoonhuishouding.

Zoals je kunt lezen hangen veel disbalansen met elkaar samen en worden ze veroorzaakt door dezelfde factoren. Dat is zowel heel vervelend, want je kunt in een negatieve cirkel belanden, als een fijn gegeven: want je kunt met een paar aanpassingen direct de meeste disbalansen zoveel mogelijk oplossen.

Wat kan ik doen aan een hormonale disbalans?

De beste oplossing is het bij de basis aanpakken van de problemen. Dat betekent dat wanneer je aanpassingen maakt in je dieet en leefstijl je klachten snel zullen verdwijnen en je bovendien makkelijker dan ooit zult afvallen.

Dieet

Eet méér eiwit, met name in de ochtend. Een hogere eiwitinname zorgt ervoor dat je bloedsuikers stabiel blijven en je insuline niveaus laag. Dit is erg belangrijk om je eetlust te beteugelen, de opslag van vet (rond de buik) te verminderen en de verbranding van vet juist te stimuleren.

Eiwitrijke voedingsmiddelen als bonen, vlees, vis en eieren bevatten daarnaast lysines. Deze stoffen kunnen helpen bij het afbreken van oestrogenen, vooral van belang voor vrouwen met veel heupvet, en mannen met een dikke buik!

Doen:

Slaappatroon

Slaap voldoende, zo'n 7 tot 9 uur per nacht. Bij weinig slaap word je wakker met hogere niveaus van stresshormonen zoals cortisol. Deze hormonen zetten aan tot een onverzadigbare zin in koolhydraatrijk eten en zijn dan ook vaak één van de oorzaken van vreetbuien. Het gevolg: een dikkere buik.

Slecht slapen heeft dus een negatief effect op de afgifte van stresshormonen. Goed slapen vermindert de afgifte van deze stresshormonen en heeft daarnaast ook nog eens een positieve invloed op de afgifte van hormonen die de eetlust reguleren, zoals leptine. Een ander hormoon dat bij mensen die last hebben van eetbuien vaak in disbalans is.

Doen:

Voedingspatroon

Ook je eetgedrag is belangrijk, en dan met name wanneer je eet! Eet binnen 30 minuten na het opstaan een eiwitrijke maaltijd, en probeer daarna tenminste elke 3-4 uur een maaltijd of substantiële snack te eten. Op deze manier voorkom je schommelingen in je bloedsuikerspiegel die aanzetten tot afgifte van 'verkeerde' hormonen die vetopslag en eetlust stimuleren.

Doen:

Stress

Stress is op zeer veel manieren betrokken bij overgewicht. Zo worden onder invloed van stress minder vetverbrandende hormonen (zoals bijvoorbeeld testosteron) afgegeven, en juist meer stresshormonen (bijvoorbeeld cortisol) die de verbranding van vet saboteren en de eetlust stimuleren. Stress is dan ook misschien wel de grootste bijdrager aan hormonale disbalansen die je dik maken!

Doen

Help! Waar begin ik?

Het verbeteren van je hormoonhuishouding is zoals je ziet een complex proces. Zeker als je je bedenkt dat de maatregelen die hierboven beschreven staan slecht een klein gedeelte zijn van alle mogelijke dingen die je kunt doen! Maar vrees niet, de grootste winst is al te behalen met een paar simpele aanpassingen, de belangrijkste zijnde:

Voedingsmiddelen die om verschillende redenen erg goed zijn om hormonale disbalansen tegen te gaan:

Voedingsmiddelen die bijdragen aan hormonale disbalansen en daarom het beste geschrapt kunnen worden:

Tot slot: het belang van sporten

Het wekelijks doen van de juiste spierversterkende oefeningen stimuleert de maximale aanmaak van hormonen die de vetverbranding stimuleren, zoals groeihormoon. Ben je benieuwd welke oefeningen dit zijn?

Je vindt ze in het Vetkiller Workout pakket.

Paleo - de levensstijl die zorgt voor een balans in je hormonen

Mensen die de Paleo lifestyle leven ervaren binnen enkele korte weken direct verschil in broekmaat, energieniveau, stemming en andere fantastische 'bijwerkingen'. Waarom? Met de Paleo lifestyle schrap je voeding die zorgt voor hormonale disbalansen, en eet je juist meer goede voeding.

Benieuwd naar Paleo? Lees verder over het Paleo dieet!

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl