Fibromyalgie en voeding: Paleo dieet kan je klachten verminderen

Over voeding en fibromyalgie

Heb je last van spierpijn, vermoeidheid, hoofdpijn en stijve spieren? Dan kan het goed zijn dat je fibromyalgie hebt. Dit is een chronisch pijnsyndroom dat vaak een zeer grote invloed heeft op het leven van patiënten. Tienduizenden tot honderdduizenden Nederlanders en Belgen lijden aan fibromyalgie, soms zonder dat ze dat zelf weten. Want het is een moeilijk te diagnosticeren ziekte. Het dieet, welke voeding je eet, kan een grote invloed hebben op de klachten van fibromyalgie.

Op deze pagina lees je welke voedingsmiddelen je het beste kunt mijden, en welke voedingsmiddelen je juist het beste wel kunt eten om je klachten en symptomen te verminderen.

Wat is fibromyalgie precies?

Fibromyalgie is een chronische ziekte die zorgt voor pijnklachten in de spieren en het bindweefsel. Het wordt daarom ook wel spierreuma of weke-delen-reuma genoemd. De ziekte heeft echter, op een paar gezamenlijke klachten na, niets met reuma te maken.

Vooral vrouwen krijgen te maken met Fibromyalgie. Meestal openbaart de ziekte zich bij hen tussen het 20e en 40e levensjaar, maar dat kan ook later gebeuren.

Het is nog steeds onbekend waardoor Fibromyalgie ontstaat. Ook is er bij bloedonderzoek vaak geen afwijking te zien. Dit zorgt ervoor dat de ziekte erg moeilijk te diagnosticeren is. Patiënten die fibromyalgie-klachten ervaren, gaan vaak een heel lang medisch proces door, voordat uiteindelijk de diagnose fibromyalgie gesteld wordt.

Wat zijn de symptomen van fibromyalgie?

Fibromyalgie kan erg veel symptomen hebben. De meeste patiënten krijgen te maken met een groot deel van de volgende klachten:

Zo krijg je meer energie

Elke activiteit kan de pijnklachten oproepen, zelfs licht huishoudelijk werk. Dit zorgt ervoor dat de meeste patiënten niet meer kunnen werken en ook meer moeite hebben om vriendschappen en relaties te onderhouden.

Wat zijn de oorzaken van fibromyalgie?

Er zijn veel theorieën over de oorzaken van fibromyalgie, maar er is nog steeds niet een sluitende theorie die alles verklaard. Waar vroeger door veel medici werd gedacht dat de aandoening 'tussen-de-oren zit', is er nu steeds meer onderzoek dat aantoont dat dit niet zo is.

Meestal wordt een combinatie van de volgende zaken als oorzaak van fibromyalgie aangewezen:

Veel mensen met fibromyalgie hebben ook last van het prikkelbare darmsyndroom. Of het prikkelbare darmsyndroom een uitlokker van fibromyalgie is (of omgekeerd) is niet bekend. Maar vermindering van de darmklachten kan vaak ook de pijnklachten verlichten.

Fibromyalgie en voeding: wat is de relatie?

Als je last hebt van Fibromyalgie dan ben je waarschijnlijk op zoek naar manieren om de klachten te verminderen. Een van de manieren om dit te doen is door anders te gaan eten. Tot op heden is er helaas nog maar heel erg weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen voeding en Fibromyalgie. Wel zijn er een heleboel patiënten die baat hebben bij het veranderen van hun dieet. Soms kan er zelfs gestopt worden met medicatie.

Het beste bewijs dat voeding wel degelijk een grote rol speelt is dat een groot deel van mensen kan aangeven dat bepaalde voedingsmiddelen de klachten uitlokken of verergeren.

Voedingsmiddelen die fibromyalgie kunnen uitlokken of verergeren

Veel genoemde uitlokkers van fibromyalgische klachten zijn:

Wil jij weten of voedingsmiddelen een effect hebben op je klachten? Dan zijn er drie manieren om dit te onderzoeken:

  1. Hou een dieetdagboek bij
    Hou gedurende een paar weken een dieetdagboek bij. In dit dagboekje (of je smartphone) hou je in een kolom per dag bij wat je eet. Daarnaast geef je in een andere kolom aan hoe de klachten die dag waren, zoals hoofdpijn, darmklachten en vermoeidheid. Als je afwisselt met wat je eet dan kun je zo vaak een verband zien tussen klachten en bepaalde voedingsmiddelen.
  2. Kies ervoor om een maand lang geen bekende uitlokkende voeding te eten
    Een goede manier om dit te doen is door te gaan eten volgens de principes van het Paleo dieet. Je schrapt met dit dieet alle zuivel, gluten en kant- en klaarproducten (conserveringsmiddelen, kleurstoffen etc,.). De resultaten zijn vaak er goed. En er zijn veel mensen die aan Paleo doen, waardoor er een enorme hoeveelheid goede recepten voor bijna alles te vinden zijn. Omdat koken vaak een vermoeiende en soms pijnlijke bezigheid is voor Fibromyalgie patiënten, raad ik je wel aan te kiezen voor snelle en makkelijke recepten. Zoals uit dit magazine.
  3. Laat een allergietest uitvoeren
    Als je regelmatig last hebt van een opgeblazen gevoel en winderigheid en daarbij diarree hebt of juist obstipatie, dan zou het goed kunnen dat je last hebt van een voedingsintolerantie. Voedingsintolerantie komen relatief vaker voor bij mensen met fibromyalgie, en kan ook de klachten en symptomen verergeren. Door allergieën te laten onderzoeken kun je gericht voedingsmiddelen laten staan die jouw klachten erger maken. Veel voorkomende allergieën zijn bijvoorbeeld die voor gluten, schaaldieren, noten en koemelk.

Welke voeding kun je het beste wel en niet eten bij fibromyalgie klachten?

In de alinea's hierboven heb je al kunnen lezen welke voeding de klachten van fibromyalgie kan verergeren. Maar er is ook voeding die juist de klachten kan verminderen. Door slimmer te eten kun je dus een aanzienlijk hogere kwaliteit van leven behalen. Hieronder wil ik je een paar concrete tips meegeven om je dieet te verbeteren.

Klachten verlichten met voeding

Voeding kan een grote invloed hebben op pijn en andere lichamelijke klachten. De volgende adviezen worden vaak gegeven:

Paleo dieet en fibromyalgie: ervaringen

Een dieet, of beter gezegd levensstijl, die voor veel fibromyalgie patiënten erg goed werkt, is het Paleo dieet. Deze manier van eten zou je kunnen samenvatten als terug naar de basis. Dit dieet is gebaseerd op natuurlijke voeding, zonder gluten en zonder toevoegingen. Het wordt daarom ook wel aangeduid als het oerdieet.

Wat te verwachten van het Paleo dieet? Ervaringen van anderen

Het Paleo dieet vergt de nodige aanpassingen. Mensen die Paleo volgen om van hun fibromyalgie klachten af te komen melden vaak dat het tenminste een maand of twee duurt voordat ze helemaal thuis zijn in hun nieuwe levensstijl. Het begin kan ook lastig zijn en zelfs ontwenningsverschijnselen geven. Maar daarna zijn de resultaten voor veel mensen spectaculair.

Lees bijvoorbeeld deze ervaringen die ik tegenkwam op Facebook maar eens.

Ervaringen met paleo bij fibromyalgie


Fibromyalgie en dieet ervaringen


Als je de ervaringen van anderen met Paleo leest dan valt een ding vrijwel altijd op. Het is belangrijk om het Paleo dieet een tijd vol te houden voordat je grote effecten zult merken. Een weekje proberen en dan weer het bijltje er bij neergooien heeft dus niet zo veel zin.

Er zijn zelfs mensen die in de eerste weken meer last krijgen van hun fibromyalgie, waarna het dan vaak al snel een stuk beter wordt. Helaas werkt het niet voor iedereen altijd. Maar het is zeker de moeite waard om het eens te proberen.

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl