Verslaafd aan suiker, chocola en snoep? Zo stop je zoete trek.

Suiker verslaving

Suiker, dat witte goedje dat je energie geeft en je goed doet voelen, is enorm verslavend. Het probleem van suiker is dat hoe meer je er van eet, hoe meer je lichaam er om vraagt. Doordat voedselproducenten steeds meer suikers toevoegen aan producten eten wij met zijn allen steeds meer suiker. Geen wonder dus dat veel mensen vaak trek hebben in zoetigheid zoals chocola en snoep. Hier lees je hoe je deze zoete trek stopt.

Ik ben vrijwel geheel gestopt met het eten van geraffineerde suikers en voel me daar vele malen beter bij. Ik heb meer energie, heb minder trek en slaap beter. Bovendien ben ik afgevallen.

Op deze pagina lees je hoe ook jij suikers zoveel mogelijk uit je dieet kunt schrappen. En toch af en toe kunt genieten van een stuk chocola of een paar dropjes, zonder direct de hele reep of zak op te eten. Kortom, hoe je weer de controle krijgt over je 'suikermonster'.

De feiten: suiker en je gezondheid

De meeste mensen weten dat suiker slecht is. Onder andere voor je gebit en voor je lijn. Maar daar houdt het niet mee op. Suiker levert behalve calorieën eigenlijk niets nuttigs aan het lichaam. Wél verstoort het functies in het lichaam. Zo wordt een hoge suikerconsumptie gelinkt aan:

De film "That Sugar Movie" is een interessant experiment dat aantoont dat suikers werkelijk overal aan worden toegevoegd.

Genoeg reden om de suikerconsumptie te minderen dus!

Natuurlijke suikers versus geraffineerde suikers

Suikers komen van nature voor in ons dieet. Bijvoorbeeld in kleine hoeveelheden in enkele groentes en in iets grotere hoeveelheden in fruit. Daarnaast zijn er geraffineerde suikers. Dit zijn suikers die gewonnen worden uit natuurlijke producten (suiker bijvoorbeeld uit suikerbiet of suikerriet). Geraffineerde en natuurlijke suikers zijn identiek aan elkaar.

Toch is er wel een groot verschil in wat deze suikers in je lichaam doen. Fruit bijvoorbeeld bevat veel vezels die ervoor zorgen dat de vertering en opname van de suikers geleidelijk gaan. Bij geraffineerde suikers zijn alle bijproducten verwijderd waardoor enkel puur suiker overblijft. Deze pure suikers worden direct opgenomen en ontregelen daarmee het lichaam.

Wat suiker doet in je lichaam

Recent onderzoek laat zien dat een hoge inname van koolhydraten, waaronder suiker, zorgen voor de afgifte van serotonine. Dit geeft je een euforisch, goed gevoel. Vandaar dat je je zo goed voelt als je een chocoladereep of rol snoep op eet! Maar deze 'sugar-rush' is slechts tijdelijk van aard. Na een paar minuten of een paar uur slaat de 'rush' om in vermoeidheid en/of dufheid.

Bovendien zorgt een heel scala aan hormonale reacties ervoor dat de suikers in je bloed zo snel mogelijk worden omgezet in vet. En door deze reactie ontstaat vaak een dip in je bloedsuikerspiegel, waardoor je opnieuw honger krijgt en dus meer wilt eten. Een vicieuze cirkel waar velen last van hebben!

Suiker verslaving: waarom je trek hebt in zoetigheid

Hoe meer suiker je eet, hoe toleranter je voor suiker wordt, en hoe meer je nodig hebt om je zoete trek te stillen. Dus wanneer je een enorme trek in suiker hebt dan is de kans groot dat dit komt door de voedingskeuzes die je, onbewust, hebt gemaakt in het verleden.

Gelukkig kun je dit proces omdraaien en je trek in suiker aanzienlijk verminderen door een paar weken (veel) minder suiker te gaan eten. En het gaat er daarbij niet alleen om om de duidelijke suikers te schrappen, maar ook de verborgen suikers. Zoals suikers in kant- en klare (pasta)sausen, soepen, yoghurtjes en bijvoorbeeld vruchtensappen. Veel mensen die een tijdje minder suiker gaan eten vinden na verloop van tijd erg zoete voedingsmiddelen té zoet smaken. Een teken dat ze van een suiker verslaving af zijn!

Suiker verslaving

Enkele producten en hun hoeveelheid suiker weergegeven in suikerklontjes. Let vooral op de suikers in producten waar je dat niet direct verwacht, zoals yoghurtjes, vruchtensappen, soepen in blik en (pasta)sausen.

'Suiker detox': schrap een paar weken suiker zoveel mogelijk uit je dieet

Af en toe iets zoets eten is geen enkel probleem. Je zult hier niet te veel van aankomen, en ook voor je gezondheid is het geen probleem. Veel mensen hebben echter moeite om het te houden bij een kleine snack en eten direct grote hoeveelheden zoetigheid.

Als je moeite hebt om je te beheersen rond suikers dan kan het verstandig zijn om een tijdje suiker helemaal te schrappen uit je dieet. Zo'n 'suiker detox' kan je helpen om weer controle te krijgen over je suikerinname.

Een 'suiker detox' kun je in een paar weken uitvoeren. Hieronder lees je hoe.

Stap 1: verpakkingen scannen op verborgen suikers

Het is belangrijk om een goed beeld te krijgen van hoeveel suiker je eigenlijk eet. Van veel producten weet je dat er suikers in zitten, zoals snoepjes, koekjes, ijs en frisdranken. Van andere producten is het echter minder duidelijk, zoals je ook in het plaatje hier boven hebt kunnen zien.

Om het nog onoverzichtelijker te maken gebruiken voedselproducenten een heel scala aan synoniemen voor toegevoegde suikers. Hieronder vind je een overzichtje van enkele van deze synoniemen op voedseletiketten:

verborgen suiker in ketchup

Al deze producten komen op hetzelfde neer: het zijn sterk geraffineerde suikers. Wanneer één van deze producten genoemd wordt bij de eerste vier ingrediënten op een verpakking dan kun je er vaak zeker van zijn dat het product relatief veel verborgen suikers bevat.

Stap 2: koop suikervrije producten

Waarschijnlijk ben je veel producten met toegevoegde suikers tegengekomen bij het doorzoeken van je kastjes en bij het maken van een ronde door de supermarkt. Nu is het moment om een leven zonder (toegevoegde) suikers te beginnen.

Aangezien suikers aan zoveel producten worden toegevoegd lijkt het erg moeilijk om suikers uit je dieet te schrappen. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Als je zoveel mogelijk de pakjes en zakjes en kant- en klare producten laat staan dan kom je direct een heel eind. Natuurlijk weet ook ik dat we behoorlijk gewend zijn om zakjes en pakjes te gebruiken, en dat het daarom lastig is om hier mee te stoppen. Veel van de producten die je uit een verpakking haalt kun je echter ook gemakkelijk zelf maken. Het is dus vooral een andere mindset!

Enkele veel verkochte producten met verborgen suikers en suikerarme alternatieven:

Als je de verborgen suikers schrapt, de suikers waarvan je eigenlijk niet doorhebt dat je ze eet, dan is het af en toe eten van een zoete snack ook een veel minder groot probleem voor je lijn en gezondheid.

Stap 3: stop eetbuien

Ik hoop dat je inmiddels een aardig beeld hebt van welke producten je het beste kunt mijden in de supermarkt. Nu is het ook tijd om af te rekenen met voor veel mensen het grootste probleem: Eetbuien.

Er gelden een paar simpele regels voor het zoveel mogelijk voorkomen van eetbuien. Het belangrijkste is om eetbuien te herkennen en erkennen en er dan actie op te ondernemen. Probeer je te houden aan de volgende 'regels':

Tot slot

De eerste week zonder suiker, of met veel minder suiker, zal bijzonder lastig zijn. Maar na een paar weken zul je merken dat je steeds minder behoefte krijgt aan suikerrijke producten. Onthoud het volgende:

De resultaten van een paar weken geen suikers eten kunnen verbluffend zijn. Ik heb mensen gesproken die vroeger veel snackten en nu helemaal geen suiker meer eten (op fruit na) en het ronduit vies vinden!

Voor mij heeft de Paleo leefstijl enorm geholpen om suikervrij te gaan eten. Deze leefstijl biedt namelijk de handvatten om zo natuurlijk mogelijk, zonder fabrieksvoedsel, te eten. Zo schrap je vanzelf de toegevoegde suikers zo veel mogelijk. Wil je eens ervaren hoe het is om een paar dagen geen suiker te eten? Dan kan het volgen van een detox-kuur ook een goede optie zijn.

Aanrader: 21 daagse suikervrije cursus

In 21 dagen suiker vrij

Wil je op een smakelijke manier afkicken van je suikerverslaving? Wil je afscheid nemen van alle pakjes, zakjes en gefabriceerd voedsel? Dan raad ik je de EetPaleo suikervrij cursus aan. Deze cursus bestaat uit:

Veel mensen halen uitstekende resultaten met dit programma, zoals bijvoorbeeld Sandy:

De 3 weken zijn voorbij gevlogen! De suikervrij cursus was makkelijk vol te houden en de recepten waren super makkelijk te bereiden en lekker. Door de goede uitleg konden we in de derde week zelf een diner samenstellen. Dit resulteerde in een T-bone steak met zoete aardappel frietjes! Omdat mijn vriend en ik ons er zo goed bij voelen (en zelfs afgevallen zijn) besluiten we zo veel mogelijk suikervrij te blijven eten.
Ervaring van Sandy met suikervrij eten

Ervaring EetPaleo suikervrij

Bekijk het volledige Suikervrij programma

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl