Vet verliezen - op de buik benen en billen

Slimmer eten en meer bewegen smelt je vet weg

Hardnekkig vet verbranden, en dan bij voorkeur op de buik, benen of billen... Wie wil dat nou niet? Veel mensen lukt het maar niet om het vet op deze plekken kwijt te raken. Wat ze ook proberen. Op deze pagina zal ik uitleggen hoe je dit keer wel vet kunt verbranden. Daarnaast bespreek ik hoe je hardnekkig vet op je benen, billen en buik kunt verliezen door je hormoonhuishouding weer in balans te brengen.

Maar laten we beginnen bij de basis.

Wanneer gaat mijn lichaam vet verbranden?

Vaak wordt er een heel simpele voorstelling gemaakt van vet verbranden. Een veel gehoord verhaal is bijvoorbeeld: zodra je gaat sporten of diëten dan zal je lichaam overgaan tot het verbranden van vet om aan voldoende energie te komen.

Veel mensen denken daarom dat zodra ze aan het sporten zijn, of wanneer zij een tijdje niets eten, het lichaam direct over gaat tot het verbranden van vet. Maar dit is niet zo. Afhankelijk van de hoeveelheid opgeslagen energie in je lichaam, zal gedurende de eerste 5-20 minuten je lichaam opgeslagen koolhydraten als brandstof gebruiken. En ook daarna is het nog niet zeker dat je lichaam overgaat op vetverbranding.

Dat komt omdat de verbranding van vet een relatief complex proces is. Onder andere hormonen spelen een grote rol in de vetstofwisseling. En dat is ook een van de redenen waarom mensen soms niet afvallen terwijl ze maar erg weinig eten.

Het goede nieuws is dat je je hormonen en andere lichamelijke processen voor je kunt laten werken om snel vet te verbranden. Ik vertel je zo hoe je dat doet, maar eerst wil ik je uitleggen waarom vet op een bepaalde plaats in je lichaam wordt opgeslagen.

Waarom heb ik last van hardnekkig vet (bijvoorbeeld op mijn heupen of buik?)

Waar vet wordt opgeslagen in het lichaam is hormonaal geregeld. Vooral bij vrouwen die op één of twee lichaamsgebieden vetophopingen hebben, maar verder (vol)slank zijn, is vaak sprake van een hormonale disbalans. Door deze disbalans aan te pakken kun je effectief het hardnekkige vet verliezen.

In drie stappen beginnen met vet verliezen

Ik heb erg veel studies over afvallen en vet verbranden doorgenomen. Ook heb ik gezien bij mijn bezoekers wat werkt en wat niet werkt. Op basis daarvan heb ik een strategie ontwikkeld om vet te verbranden. Deze strategie is vooral gebaseerd op het eten van een dieet zonder koolhydraten. Hieronder vind je de stappen die je kunt nemen:

Stap 1: schrap suikers en snelle koolhydraten

Het zoveel mogelijk schrappen van suikers en andere snelle koolhydraten zorgt er op den duur voor dat je lichaam overgaat op het verbranden van vet in plaats van het opslaan van vet.

Ook zorgt het schrappen van koolhydraten voor een stabielere bloedsuikerspiegel, en als gevolg daarvan minder honger en eetlust.

Schrap de volgende voedingsmiddelen met suikers en/of andere snelle koolhydraten:

Eet minder koolhydraten om vet te verliezen

Voor een optimaal resultaat is het daarnaast aan te raden niet meer dan 1 stuk fruit per dag te eten. Zeker als je snel gewicht kwijt wilt raken.

De makkelijkste manier om deze stap uit te voeren is door al je eten zelf te maken en dus geen verpakte voeding meer te kopen. Wat je kunt eten leg ik je verderop uit.

Stap 2: eet meer eiwit, gezond vet & groenten

Eiwitten en vetten ondersteunen het vetmetabolisme. Bovendien onderdrukken ze de honger. Het is daarom belangrijk voldoende van deze voedingsstoffen te eten.

Meer eiwitten
Eiwit is de voedingsstof die het meest bijdraagt aan een verzadigd gevoel. Als je geen honger wilt lijden is het daarom belangrijk altijd voor een goede eiwitbron te kiezen bij elke maaltijd.

Eet meer eiwit en vet

Eiwitten vind je bijvoorbeeld in:

Meer natuurlijk vet
Het is belangrijk voldoende vet te eten. Vetten stimuleren namelijk de verbranding van lichaamsvet, hoe gek dat misschien ook klinkt. Ook blijkt uit steeds meer onderzoek dat natuurlijk vet eten niet bijdraagt aan ontwikkeling van hart- en vaatziekten.

Meer vet kun je binnen krijgen door te bakken in: boter, olijfolie of kokosvet.

En door:

Meer groente
Groenten leveren het hoofddeel van de vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Het is daarom belangrijk om erg veel groenten te eten.

Je mag alle groenten onbeperkt eten. De enige uitzonderingen zijn: aardappelen, zoete aardappelen, yams en alle peulvruchten. Deze kun je het beste enkel eten op dagen dat je fysiek veel bezig bent.

Als je zorgt dat je je maaltijden zo samenstelt dan zul je weinig koolhydraten binnenkrijgen en snel afvallen.

Stap 3: neem 1 dag vrij per week en eet wat je wilt

Een dag per week kun je 'vrij' nemen en eten wat je wilt. Deze ene dag kan bijdragen aan een groter gewichtsverlies. Hoe gek dat ook klinkt!

Waarom?

Door 1 dag per week meer koolhydraten te eten worden hormonen gestimuleerd die bij de vetverbranding betrokken zijn.

Tijdens deze 'vrije' dagen is het vrij normaal om een beetje aan te komen. Het meeste van dit gewicht zal echter bestaan uit water dat je binnen een dag of twee dagen weer kwijt zult zijn.

Optioneel: Meer bewegen

Om snel vet te verliezen is alleen anders eten niet voldoende, dan zul je ook meer moeten bewegen. Dit hoeft niet direct in te houden dat je moet sporten, je kan ook wat vaker de fiets pakken en bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift. Als je slechts af en toe beweegt zal het resultaat echter minder goed zijn.

Om echt effectief vet te verbranden raad ik je daarom aan om geregeld meer te gaan sporten en spiermassa op te bouwen. Spieren zijn belangrijk voor de vetverbranding omdat ze ook in rust energie gebruiken, dit in tegenstelling tot vetweefsel. Wie meer spiermassa heeft, verbruikt dus meer energie, zelfs zonder te bewegen!

Spieren versterken


Spierweefsel verhoogt de stofwisseling, daarom is het aan te raden om de spiermassa een beetje toe te laten nemen als je vet wilt verbranden. Bovendien kan na een intensieve spiertraining het afterburn effect optreden: tot enkele dagen na de training is je metabolisme verhoogd, en verbrand je dus meer calorieën!

Vet verbranden met de kettlebell

Spierversterkende oefeningen

De beste manier om spierweefsel te kweken is krachttraining. Dit kun je zelf thuis doen met een paar gewichtjes, maar je kunt ook naar een sportschool gaan. Spieren worden in het begin vooral sterker en strakker, zonder daarbij te groeien in omvang. Wees dus niet bang dat je snel 'mannelijk' gespierd zult raken!

Oefeningen voor strakke billen en benen

Wat moet je doen voor strakke billen en benen? Het is aan te raden om vooral krachttraining te doen die specifiek de spieren in de bovenbenen en billen target. De squat is hier een goed voorbeeld van, zie de video voor een voorbeeld oefening.

Verlies meer vet met interval training

Daarnaast kan interval training ook helpen om strakkere billen en benen te krijgen. Interval training betekent dat je van intensiteit wisselt tijdens de training. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens het hardlopen geregeld een stevige sprint trekken. Of rustig touwtje springen en geregeld de intensiteit opvoeren. Uit onderzoek blijkt dat je met interval training tot 6x meer vet kunt verbranden, dan met gewone cardiotraining, zoals hardlopen of fietsen.

Probeer het maar eens uit met onderstaande schema.

Interval trainingsschema

Veel interval trainingsschema's werken volgens dezelfde principes. Hieronder vind je een voorbeeld van interval training voor beginners. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met stevig lopen/sprinten, touwtje springen (langzaam/snel) of op een spinning fiets. Maar wat je doet maakt eigenlijk niet zo veel uit; gebruik je creativiteit!

Al van alles geprobeerd en lukt het niet om vet te verbranden?

Ik beheer deze site al jaren, en ik heb dan ook zeer veel mensen voorbij zien komen bij het wie het maar niet lukt om af te vallen. Ze proberen van alles, maar niets lijkt te werken.

Heb jij ook van alles geprobeerd en lukt het maar niet om af te vallen? De kans is groot dat je een suiker-verbrander bent.

Wat is dat, een suiker-verbrander zijn?

Als je altijd veel koolhydraten hebt gegeten (zoals brood, pasta, aardappelen, rijst, koekjes, snoep, ontbijtkoek etc.) dan kan het zijn dat je lichaam 'vergeten' is om vetten te verbranden. Je bent dan een zogenaamde suiker-verbrander geworden: je lichaam haalt vrijwel uitsluitend zijn energie uit koolhydraten in plaats van uit vetten. Dit is vervelend, omdat het zo extra moeilijk is om vet te verbranden.

Als je als suiker-verbrander alleen een tijdje koolhydraatarm gaat eten, dan is dat vaak niet voldoende om je stofwisseling weer zo te veranderen dat je lichaam ook lichaamsvet als energiebron gaat gebruiken. Je zult dus meer moeten doen dan wat ik hierboven eerder heb beschreven. Maar allereerst is het handig om te bepalen of jij misschien een suiker-verbrander bent:

Suiker-verbranders hebben kortom te maken met een ongunstige combinatie van lichaamshormonen die zorgen voor....
meer trek....
meer vetopslag.....
en meer vorming van vet op de buik!

Herkenbaar voor jou? Dan zou het zo maar kunnen dat je een suiker-verbrander bent.

De oplossing? Je moet je lichaam trainen om weer vetten te gebruiken als energiebron. Met andere woorden, je moet een vet-verbrander worden.

Hoe word je een vet-verbrander?

Zo begin je met vet verbranden

Om een vet-verbrander te worden moet je de volgende stappen zetten:

Ten Slotte: hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het veranderen van je vetmetabolisme? Wil je bijvoorbeeld de juiste recepten en de juiste boodschappenlijstjes ontvangen om je vetverbranding per direct maximaal te stimuleren?

De Afslank Receptenbijbel met de auteur Oscar Helm

Dan raad ik je de Afslank Receptenbijbel aan. Dit programma is voor mannen en vrouwen die een eerste stap willen zetten om met hun dieet hun vetpercentage te verlagen.

In de Afslank Receptenbijbel lees je tot in detail:

Bekijk hier mijn review van de Afslank Receptenbijbel.

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl