Hoeveel eieren per dag en per week mag je eten?

Hoeveel eieren per dag kan ik eten?

Een eitje per dag? Kan dat nu wel of niet? En zijn eieren gezond? Of verhogen eieren het cholesterol en kun je ze daarom beter niet eten? Op deze pagina lees je alles wat je wilt weten over eieren.

Voedingsadviezen over het eten van eieren

Eieren zijn jarenlang afgeschilderd als een 'gevaarlijk' voedingsmiddel. Het eigeel van eieren bevat namelijk cholesterol. En cholesterol wordt gelinkt aan hart- en vaatziekten. Daarom adviseren officiële instanties, zoals het Voedingscentrum, om niet meer dan 3 eieren per week te eten.

Toch stijgt de consumptie van eieren gestaag de laatste jaren. En er zijn zelfs diverse onderzoekers die eieren als 'superfood' omschrijven. Er is namelijk steeds meer bewijs dat eieren helemaal niet zo slecht zijn. Maar als dat zo is, hoe kan het dan dat het Voedingscentrum nog steeds adviseert om niet meer dan drie eieren per week te eten?

Hieronder zal ik uitleggen waarom eieren niet zo ongezond zijn als lang werd gedacht. Ondanks dat ze veel cholesterol bevatten. En waarom dat zo is.

Waarom het cholesterol in eieren niet voor problemen zorgt

Eieren bevatten veel cholesterol: een gemiddeld ei bevat zo'n 200 mg. Maar hoe erg is dat?

Cholesterol wordt gezien als een stof die enkel kwaad kan. Jij denkt waarschijnlijk ook direct aan hart- en vaatziekten als je het woord hoort. Cholesterol wordt inderdaad gelinkt aan een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Maar cholesterol is niet alleen maar slecht. De stof vervult ook een belangrijke rol in het lichaam.

Elke cel in je lichaam bevat bijvoorbeeld cholesterol. En de stof wordt ook gebruikt om hormonen, zoals testosteron, oestrogeen en cortisol te maken. Je hebt cholesterol kortom nodig om te kunnen leven.

Het lichaam kan op twee manieren aan cholesterol komen:

Het lichaam zal altijd streven naar een evenwicht van cholesterol. Dus, als je meer cholesterol eet, dan zal je lever minder cholesterol aanmaken. Hierdoor zal de totale hoeveelheid cholesterol in je lichaam niet zo erg beïnvloed worden door wat je eet, als vroeger gedacht werd. Immers, als je meer cholesterol via je voeding binnenkrijgt, dan maakt je lichaam minder cholesterol aan. Zo blijkt ook uit diverse studies.

Wetenschappelijk bewijs dat eieren eten het cholesterol niet verhoogd

Er zijn diverse studies die aantonen dat het eten van eieren niet het cholesterol verhoogd. Zo zijn er diverse vergelijkende onderzoeken gedaan waarbij mensen worden vergeleken. Groep A eet bijvoorbeeld een paar eieren per dag, en groep B eet geen eieren, maar iets vervangends. Vervolgens worden na een aantal weken de bloedwaarden vergeleken.

Wat blijkt? In de meeste studies zorgt het eten van eieren ervoor dat het goede cholesterol (HDL) stijgt. Bij de overgrote meerderheid stijgt daarnaast het totale, of het LDL cholesterol niet. Hierdoor kunnen gezonde mensen zonder problemen 1-2 eieren per dag eten. Zo onderschrijven ook de Harvard Universiteit en de Amerikaanse overheid in recente voedingsadviezen.

Er zijn echter ook uitzonderingen. Zo lijkt het er op dat mensen met hart- en vaatziekten en diabetes wel moeten oppassen met de hoeveelheid eieren die ze eten. Hen wordt geadviseerd niet meer dan 3 eigelen per week te eten.

De goede kant van eieren

Het is jammer dat jarenlang enkel de slechte kant van eieren is belicht. Want het eten van eieren heeft ook diverse (grote) voordelen.

Eieren helpen bij het afvallen

Eieren bevatten veel eiwit. En dat is gunstig als je wilt afvallen. Eiwit onderdrukt namelijk het hongergevoel.

Wie 's ochtends eieren eet, ervaart de volgende voordelen:

Eieren helpen bij het afvallen

Eieren zijn zeer voedzaam

Eieren bevatten veel goede voedingsstoffen. Zo bevat een ei de volgende vitamines en mineralen:

Naast deze vitamines en mineralen vind je in eieren ook nog eens gezonde vetten (vooral de vrije-uitloop eieren) en alle essentiële aminozuren. En dat allemaal in zoiets kleins als een ei. Geen wonder dat sommigen eieren al als superfood bestempelen.

Waarom is het officiële advies om niet meer dan 3 eieren per week te eten?

Ik weet niet waarom het Voedingscentrum nog steeds vasthoudt aan de inmiddels achterhaalde informatie over het eten van producten met cholesterol. In andere landen, zoals de Verenigde Staten, is het cholesterol-advies wel ingetrokken. Wellicht dat het Voedingscentrum op korte termijn hetzelfde zal doen.

Wat is het beste deel van het ei: het eigeel of het eiwit?

Veel mensen gooien het eigeel weg omdat ze denken dat dit het ongezondste deel van het ei is, maar niets is minder waar. Juist in het eigeel bevinden zich de meeste nuttige voedingsstoffen.

Ten Slotte: is er een maximum aantal eieren per dag?

Van ei tot kuiken

Zoals je hebt kunnen lezen op deze pagina zorgen eieren bij gezonde mensen niet, of slechts nauwelijks, voor veranderingen in het bloed-cholesterol. Onderzoekers houden de grens op 1-2 eieren per dag en dus 7-14 eieren per week. Alleen mensen met diabetes en hart- en vaatziekten wordt aangeraden minder eieren te eten, niet meer dan 3 volledige eieren per week (meer eiwit is geen probleem).

Mensen letten vaak alleen op het cholesterol. En dat is jammer, want eieren hebben ook diverse fantastische eigenschappen. Zo bevatten ze erg veel eiwitten, mineralen en vitamines. Ook is duidelijk aangetoond in meerdere studies dat mensen die ontbijten met een eitje makkelijker afvallen dan mensen die een graanproduct, zoals brood, eten. Ook hebben zij minder honger gedurende de dag.

Wellicht zal in de komende jaren blijken dat de grens van 1-2 eieren per dag wat conservatief is. Er zijn al enkele kleine studies die aantonen dat het eten van meer dan 2 eieren per dag geen probleem is. Toch is het wellicht beter om te wachten tot er meer overtuigend bewijs is voordat je dagelijks een omelet van 4 eieren gaat eten.

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl