Afvallen met eiwitshakes: ervaringen met de beste shakes van 2018

Afvallen met een eiwitrijk shake dieet

Afslankshakes en eiwitrijke maaltijdvervangers zijn populairder dan ooit. Ben jij van plan een eiwitdieet met maaltijdvervangende shakes te gaan volgen? Op deze pagina leg ik je uit waar je op moet letten bij het kopen van eiwitshakes. Ook vind je hier een overzicht van de beste shakes om snel of gezond af te vallen en lees je hier de ervaringen van mensen die deze afslankshakes geprobeerd hebben.

Daarnaast probeer ik je hier een antwoord te geven op de meest gestelde vragen over afvallen met shakes.

Afvallen met eiwitshakes - werkt het?

Om direct maar een antwoord te geven op deze vraag: ja het werkt. Er is behoorlijk veel en overtuigend bewijs dat afslankshakes kunnen helpen om af te vallen. De kracht van afslankshakes is de grote hoeveelheid eiwitten die je in deze shakes vindt. Eiwitten helpen je om snel en zonder honger af te vallen:

Eiwitshakes maak je met eiwitpoeder

Door deze drievoudige werking zijn eiwitshakes vaak effectief om snel gewicht te verliezen.

Wat zijn de beste afslankshakes voor jou?

Ik heb diverse eiwitdiëten en eiwitpoeders getest en op basis daarvan een paar producten geselecteerd die ik aanraad.

De producten die ik hieronder noem zijn vooral erg geschikt voor mensen die eiwitshakes willen gebruiken om af te vallen. Deze shakes en maaltijdvervangers zijn wat minder geschikt als je hoofddoel is om veel spiermassa op te bouwen.

Beste eiwitshake om af te vallen: Dieet Pro

Dieet Pro Schema voorbeeld

Dieet Pro shakes bevatten slechts 79 kcal en maar liefst 18 gram eiwit per shake. Daarnaast bevat deze shake bijna geen koolhydraten en vetten. Dat maakt Dieet Pro zeer geschikt om snel mee af te vallen.

Dieet Pro is in Nederland al drie jaar de best verkochte eiwitshake. En dat is niet zonder reden; veel mensen hebben de afgelopen jaren hele mooie resultaten behaald met dit shake dieet. Ook in 2018 is Dieet Pro wat mij betreft nog steeds de beste eiwitshake die je kunt kopen als je wilt afvallen.

De eiwitshakes van Dieet Pro verschillen op een aantal belangrijke punten van andere dieetshakes. De Dieet Pro shakes:

Een groot voordeel van Dieet Pro is ook dat deze shake te bestellen is in 8 smaken:

Een pot Dieet Pro van 500 gram bevat poeder voor 22 eiwitshakes. Dieet Pro raad aan om te beginnen met 2 eiwitshakes per dag: een shake in de morgen en een shake in de middag.

Tussen de shakes door kun je vervolgens wat kleine maaltijden eten, de recepten hiervoor vind je op de website van Dieet Pro. 's Avonds eet je gewoon normaal. Dit maakt het dieet ook goed uit te voeren met je gezin.

Dieet Pro ervaringen

Op het internet kwam ik veel ervaringen tegen van mannen en vrouwen die Dieet Pro hebben geprobeerd. Hieronder vind je een paar van die ervaringen die ik onlangs tegenkwam op Facebook. De meeste van deze ervaringen zijn positief, ik ben in mijn zoektocht maar een paar negatieve reacties tegengekomen.

Dieet Pro ervaringen


Dieet Pro Startpakket

Dieet Pro proberen? Maak dan gebruik van een van de volgende aanbiedingen:

Meest gevarieerde maaltijdvervangers: Weight Care shakes

Zie je er tegen op om elke dag dezelfde shakes te nemen maar wil je wel graag afvallen met een eiwitdieet? Dan is Weight Care waarschijnlijk een goede keuze voor jou.

Weight Care is vergelijkbaar met Dieet Pro. Ook dit zijn met eiwitten verrijkte producten die je als maaltijdvervanger neemt, maar het verschil met Dieet Pro is dat je niet alleen shakes kunt nemen, maar ook:

Weight Care minikuur

Bij Weight Care neem je afhankelijk van jouw afslankdoel in plaats van je gewone maaltijden 1 of 2 Weight Care maaltijdvervangers per dag. Je kunt zelf kiezen welke producten je neemt.

Je ontvangt van Weight Care bij je eiwitrijke producten ook diverse tips, recepten en voorbeeld dagschema's. Bovendien krijg je uitgebreid advies van de Weight Care voedingscoaches.

Weight Care ervaringen

Hieronder vind je de ervaringen van anderen met Weight Care zoals ik deze recent tegenkwam op Facebook.

Weight Care minikuur

Weight Care proberen? Bestel hier met 33% korting.

Gezondste maaltijdvervanger: Body & Fit Low Calorie Meals

Low Calorie Meal van Body en Fitshop

De Consumentenbond verkoos in 2016 de Body & Fit Low Calorie Meals als de beste maaltijdvervanger. Dit zei de Consumentenbond over Body & Fit Low Calorie Meals: "Met recht is deze shakemix een 'uitgebalanceerde maaltijd' te noemen: er zit nauwelijks suiker in en veel eiwit en vezels."

Low Calorie Meals is inderdaad een goede en vooral gezonde maaltijdvervanger. Maar hij bevat wel veel meer calorieën dan bijvoorbeeld Dieet Pro (bijna 3x zoveel). Dat is waarom ik deze shake niet op 1 heb gezet als beste afvalshake.

Geef je niet zoveel om snel afvallen, maar wil je vooral op een gezonde manier afvallen met een maaltijdvervanger? Dan is deze shake van de Body & Fitshop de beste keuze voor jou.

Beste eiwitrijke tussendoortjes: Modifast Protein Shape

Protein Shapen van Modifast, beste tussendoortjes vervanger

Eet je al behoorlijk gezond? Maar gaat het mis met tussendoortjes? Eet je bijvoorbeeld te veel koekjes, chips en andere ongezonde snacks? Dan is ModiFast Protein Shape wat voor jou.

Modifast Protein Shape bevat gevarieerde eiwitrijke tussendoortjes voor elk moment.

Deze tussendoortjes zijn niet alleen lekker maar helpen ook nog eens de honger te onderdrukken doordat ze bomvol met goede eiwitten zitten. Daarbij heeft Modifast het voor elkaar gekregen om deze producten heel erg weinig koolhydraten te laten bevatten.

Probeer Modifast Protein Shape met tot wel 46% Korting

Hoeveel eiwitten heb ik per dag nodig?

Het Voedingscentrum adviseert 0,8-1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag. Weeg je dus 75 kilogram, dan heb je rond de 60 - 75 gram eiwit per dag nodig. Die behoefte verandert echter als je wilt afvallen of spiermassa wilt opbouwen.

Voorbeelden van voedingsmiddelen met veel eiwitten

Hoeveel eiwitten: afvallen

Als je een caloriearm dieet gaat volgen dan loop je het risico dat je lichaam naast vet- ook spierweefsel gaat afbreken om in zijn energiebehoefte te voldoen. Om dit te voorkomen is het verstandig om extra eiwitten te nemen. Afhankelijk van aan wie je het vraagt, wordt 1,5 gram tot wel 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag aanbevolen.

Weeg je dus 75 kilogram, dan zou je rond de 110-150 gram eiwit per dag nodig hebben volgens deze experts. Om zoveel eiwitten binnen te krijgen kun je bijna niet om shakes heen.

Hoeveel eiwitten: spiermassa opbouwen

Wie spiermassa wil kweken heeft tenminste 1,2-1,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Dus weeg je bijvoorbeeld 75 kg, dan zou dit neerkomen op 90-135 gram eiwit per dag.

Hoeveel kan ik afvallen met shakes?

De meeste mensen kunnen ongeveer een tot anderhalve kilo per week afvallen met behulp van shakes. Bij een enkeling gaat het nog sneller; zij vallen 2 tot 3 kilo per week af, al zal dit wel grotendeels vocht zijn en niet puur vet.

Hoeveel jij zult afvallen hangt af van wat je naast je shakes nog eet en hoe lichamelijk actief je bent.

Waar je op moet letten bij het kopen van eiwitshakes

Er zijn een paar zaken waar je op kunt letten als je een eiwitproduct wilt kopen. Hieronder zet ik ze voor je op een rijtje.

Alle afslankshakes en producten die ik hierboven heb genoemd zijn veilige en goede keuzes.

Wat kan ik het beste nemen; shakes, repen of andere met eiwitten verrijkte voedingsmiddelen?

Dit is vooral afhankelijk van je eigen voorkeuren, maar er zijn wat mij betreft ten minste drie argumenten om voor shakes te kiezen:

Moet ik supplementen zoals vitaminepillen slikken als ik maaltijden ga vervangen door maaltijdshakes?

Supplementen bij een shake dieet

Vrijwel alle goede maaltijdshakes bevatten vitamines en mineralen in een afgemeten hoeveelheid. Het is dus niet nodig om daarnaast ook nog vitaminepillen te slikken.

Wel raad ik je aan om je "gewone" maaltijden en tussendoortjes extra gezond te maken met veel groenten en fruit. Zo zorg je ervoor dat je voldoende voedingsvezels binnenkrijgt.

Hoeveel shakes moet ik nemen per dag?

Wil je snel afvallen? Dan is twee shakes per dag, ter vervanging van je ontbijt en lunch bijvoorbeeld, een goed uitgangspunt. Wil je op gewicht blijven of slechts een beetje afvallen dan is 1 shake per dag een goed begin.

Is je doel om meer spiermassa op te bouwen dan is het vooral belangrijk om direct na het krachtsporten een shake te nemen en voldoende eiwitten te eten bij al je maaltijden.

Waar kan ik de shakes mee mixen?

De meeste shakes kun je mixen met wat je zelf wilt. Vaak zal dit water zijn, maar ook melk of amandelmelk is een optie. Daarnaast mixen veel mensen hun eiwitpoeder met (magere) yoghurt. Ter variatie kun je ook wat vers fruit in je shake doen.

Wat is het beste moment om eiwitshakes te nemen?

Er is niet zoiets als het perfecte moment om een shake te nemen. Wel is het verstandig om 's ochtends al een shake te nemen. De eiwitten in de shake helpen de hele dag de honger te onderdrukken. Neem je 's ochtends al een shake, dan zul je de rest van de dag waarschijnlijk minder eten.

Ook kan het verstandig zijn om een shake te nemen een tijdje voor het moment waarop je normaal vaak gaat snacken. Zo vul je je maag en voorkom je snackgedrag.

Als je spieren wilt opbouwen kun je het beste de shake vrij snel nemen na de krachttraining.

Passen proteïneshakes in een koolhydraatarm dieet?

Jazeker, de meeste shakes passen uitstekend in een koolhydraatarm dieet. De meeste shakes bevatten maar een paar gram koolhydraten per shake.

Voor veel maaltijdrepen en andere met eiwitten verrijkte producten (zoals met eiwitten verrijkte snacks of muesli's) geldt dit overigens niet.

Beste alternatief voor eiwitshakes: eiwitrijk koken

Eiwitrijke kookboeken

Ben je op zoek naar een natuurlijk alternatief voor eiwitshakes? Een manier van eten die alle producten bevat die je nodig hebt om eiwitrijk te eten? Dan raad ik je het FitChef kookboek aan.

In het FitChef kookboek vind je recepten om op een snelle en gezonde manier eiwitrijke maaltijden te bereiden. Een echte aanrader voor iedereen die geen zin heeft om met shakes af te vallen en die vooral gezond en natuurlijk wil afvallen.

Lees meer over het FitChef eiwitrijke kookboek.

Is het wel gezond en veilig om veel eiwit te eten?

Er is geen bewijs dat het eten van veel eiwitten schadelijk is zo lang je verder gezond bent. Heb je een nierziekte of suikerziekte? Dan kun je beter niet te veel eiwitten eten. Lijd je niet aan diabetes of een nierziekte? Dan lijken er eigenlijk geen nadelen te kleven aan het eten van meer eiwitten.

Een veel gehoord argument tegen het eten van meer eiwitten is dat we in West Europa van oudsher al heel veel eiwitten binnenkrijgen via ons dieet. Als je het vergelijkt met veel niet-westerse landen dan krijgen mensen in Nederland en België inderdaad behoorlijk wat eiwit binnen via hun dieet. Toch zijn er goede redenen om alsnog extra eiwitten te nemen (bijvoorbeeld in de vorm van maaltijdvervangende eiwitshakes):

Je kunt met je dieet ervoor zorgen dat je meer eiwitten binnenkrijgt, maar veel mensen vinden dit lastig. Voor hen kunnen shakes uitkomst bieden.

Tot Slot

Er is veel en overtuigend wetenschappelijk bewijs dat de voordelen van het eten van eiwitten onderstreept. Eiwitdiëten werken zo goed omdat je minder energie binnenkrijgt en tegelijkertijd weinig honger hebt. Hierdoor verbrand je vet en is het bovendien goed vol te houden.

Mocht je het interessant vinden om de wetenschappelijke achtergronden te lezen over proteïnerijk eten, dan raad ik je aan deze pagina (in het Engels) van de Harvard universiteit te lezen.

Wil je aan de slag met shakes? De producten die ik eerder op deze pagina genoemd heb zijn allemaal veilige en goede keuzes. Dus wil je aan de slag met een eiwitpoeder of maaltijdvervangers, kies dan voor één van de bovenstaande producten.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl