Fitness oefeningen voor thuis - benen, billen en buik

Fitness oefeningen voor thuis

Wil je graag thuis gaan fitnessen maar weet je niet zo goed waar te beginnen? Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over thuis fitnessen, zoals wat voor workout je het beste kunt doen. Maar ook hoe vaak je het beste kunt trainen, hoe lang, wat je nodig hebt om thuis te fitnessen en hoe je er mee begint. Ten slotte vind je op deze pagina een overzicht van enkele goede thuis fitness oefeningen voor je benen, billen en/of buik.

Thuis fitnessen: de mogelijkheden

Je wilt fitter en/of slanker worden en wilt graag thuis trainen. Uiteraard biedt een sportschool meer mogelijkheden om te trainen dan je huis. Dat betekent echter niet dat het moeilijk is om thuis te trainen, het vergt alleen een beetje meer creativiteit.

Dit zijn in het kort je mogelijkheden om thuis fitter te worden:

Wat voor workout is het beste: cardio of krachttraining of een combinatie?

De meeste mensen die beginnen met fitness oefeningen kiezen voor cardiotraining. Ze gaan bijvoorbeeld hardlopen, fietsen of met een crosstrainer aan de slag. Hoewel het gezond is om cardiotraining te doen, is het zeker niet de meest effectieve manier om gewicht te verliezen en/of fitter te worden. Dat is namelijk krachttraining. Onder krachttraining versta ik spierversterkende oefeningen die je doet met gewichten, apparaten of met je eigen gewicht.

Er zijn enkele redenen waarom krachttraining beter is dan cardiotraining als je een strakker lichaam wilt:

Door de combinatie van verhoogde vetverbranding en verminderde eetlust werkt krachttraining erg goed voor mensen die willen afvallen! Ik zou je daarom willen adviseren hier mee te beginnen.

Hoe vaak trainen en hoe lang?

Zoals je je wellicht kunt voorstellen is er geen simpel antwoord te geven op bovenstaande vraag. Echter, voor een groot deel van de mensen zullen 2-3 trainingen per week van een uur ongeveer ideaal zijn. Train je liever vaker maar in kortere sessies? Dat is ook prima. Probeer in dat geval per week in totaal ongeveer 2,5 - 3 uur te trainen.

Beginnen en volhouden

Zoals met zoveel dingen is het vaak moeilijk om met iets nieuws te beginnen. En het is vooral heel moeilijk om iets nieuws vol te houden. Gelukkig kun je voor jezelf de kans op succes vergroten.

Goede oefeningen voor thuis

Hieronder vind je enkele goede oefeningen voor thuis.

Oefeningen voor de benen

De beenspieren behoren tot de grootste spieren. Het trainen van deze spieren zorgt niet alleen voor beter gedefinieerde benen, maar ook voor een verhoogde stofwisseling. Juist omdat de spieren zo groot zijn zal je tijdens, maar ook na de training meer calorieën verbranden.

Zo train je je beenspieren

Er zijn zeer veel verschillende oefeningen mogelijk om je beenspieren te versterken. Dit zijn enkele van mijn favorieten.



Oefeningen voor je billen

De kont is één van de grootste probleemzones voor de meeste vrouwen. Hij is ofwel te groot, te klein of niet goed gevormd. Gelukkig zijn de billen perfect te trainen, echter vergt dit wel wat tijd. In onderstaande video demonstreren de dames van Fitgirlcode enkele zeer goede oefeningen om de bilspieren te verstevigen.


Thuis-oefeningen voor je buik

De buik is voor de meeste vrouwen en mannen de grootste probleemzone. Alleen buikspieroefeningen doen is niet voldoende voor het krijgen van een strakke buik. Je zult ook je dieet moeten aanpassen, en er voor moeten zorgen dat eventuele hormoon-disbalansen worden opgelost. Ik heb daarom een speciale pagina geschreven waarin je meer kunt lezen over het krijgen van een platte buik.

Tips om blessures te voorkomen

Als je nog nooit aan thuis fitness hebt gedaan of als het al een lange tijd is geleden dat je fysiek actief bent geweest, dan doe je er goed aan om rekening te houden met het volgende om blessures te voorkomen:

Ervaringen met fitness oefeningen voor thuis

Ik heb enkele lezers gevraagd naar hun ervaringen met fitness oefeningen voor thuis. Tegen welke problemen liepen ze aan? En hoe zorgden ze er voor dat ze niet zouden opgeven? Je leest het in onderstaande ervaringen.

Ik ben in januari 2015 begonnen met fitnessen in mijn eigen huis. In het begin was het erg lastig om het juiste ritme te vinden. Vaak zag ik op tegen trainen en er waren weken dat ik helemaal niets deed. Dat was, totdat ik het juiste schema had gevonden en merkte dat ik vooruitgang boekte. Daarom was het voor mij erg belangrijk om mijn gewicht, en vooral mijn buikomtrek bij te houden. Dat deed ik elke maandagavond. Trainen deed ik uiteindelijk 's ochtends op dinsdag en donderdag, een half uur. Dat was voor mij voldoende. In de zomer was ik uiteindelijk bijna 8 kilo lichter en had ik een strakke buik!
- Ervaring van Joyce

Fitnessen in huis was voor mij de enige optie. In de sportschool voelde ik me ongelukkig en bekeken door alle fitte en afgetrainde mensen. Vol goede moed begon ik, maar ik miste uiteindelijk het doorzettingsvermogen om het op eigen kracht te doen. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor een thuisprogramma van een personal trainer. Daarmee lukte het wel! Ik heb wel eens off-days en ik sla wel eens een training over, maar samen met de voedingsadviezen uit het programma zie ik nu na een maand al een zeer duidelijke verbetering.
- Ervaring van Floor

Mijn wens voor jou in 2018:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl