De schijf van vier

Afvallen met de schijf van vier

De schijf van vier (vaak schijf van vijf genoemd) is gemaakt om overzichtelijk te tonen waaruit een gezond voedingspatroon zou moeten bestaan. Wie gezond wil eten zou moeten proberen om bij elke maaltijd een product uit elke vier (vijf) schijven te gebruiken.

Op deze pagina vind je per schijf enkele voorbeelden van voedingsmiddelen die goed thuis passen in een gezond dieet.

Welke producten horen thuis in de schijf van vier

De hieronder genoemde producten zijn allemaal gezond en passen thuis in een gezond voedingspatroon.

Granen en graanproducten, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten

Deze schijf of voedingsmiddelen groep is erg groot. Naast de eerder genoemde producten horen in deze groep ook thuis; tarwe, zilvervliesrijst, volkoren macaroni, volkoren spaghetti, gierst, haver, boekweit, maar ook muesli. Peulvruchten: o.a. linzen, erwten (zoals kikkererwten, groene erwt), sojabonen (en sojaprodukten zoals tahoe, tempeh), andere bonen (zoals bruine, witte).

Afvaltip: Iedereen die wil afvallen doet er goed aan zoveel mogelijk producten als brood, rijst, pasta en aardappelen te vervangen met maaltijden op basis van peulvruchten. Zie ook snel afvallen zonder brood.

Groenten, fruit

Kies bijvoorbeeld iedere dag een andere kleur groente, zodat je verzekerd bent dat je alle voedingsstoffen uit groenten binnenkrijgt.

Zuivelproducten, vlees & vis

Onder andere yoghurt, kwark, melk, kaas, eieren. Kies zoveel mogelijk voor de magere variant. Vlees: o.a. mager vlees en gevogelte zonder huid. Vis: o.a. vette vis zoals zalm, haring en tonijn

Afvaltip: Vlees, vis en zuivelproducten zijn uitstekende bronnen van eiwitten. Eiwitten helpen het hongergevoel onderdrukken en het is daarom belangrijk dat je voldoende eiwitten eet als je wilt afvallen. Zie ook lijst van eiwitrijke voeding.

Olie, boter en andere vetten

Olie: o.a. zonnebloemolie, sesamolie, olijfolie (olie kan gebruikt worden als vetstof om te bakken/frituren of voor de dressing)
Boter: o.a. plantaardige margarine

Schijf van vier

Water en dranken

In deze schijf hoort alles wat je kunt drinken thuis. Als je wilt afvallen dan is het verstandig om er goed op te letten wat je drinkt. Veel drankjes bevatten ontzettend veel energie en maken je dik. Als je wilt afvallen dan is het verstandig om enkel water en (groene / kruiden) thee te drinken. Lees waarom groene thee helpt bij het afvallen.

Extra: Noten, pitten en zaden. Vaak niet genoemd in de schijf van vier, maar wel erg gezond!

Noten: o.a. pindakaas, amandelen, cashewnoten, walnoten.

Zaden: o.a. sesamzaad, maanzaad

Pitten: o.a. zonnebloempitten, pijnboompitten

Mijn wens voor jou in 2017:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Door: Benne Holwerda | Laatst gewijzigd:

Ontwikkeld door jannico.nl