Gezond afvallen zonder dieet - hoe doe ik dat?

Afvallen met gezonde voeding

Gezond afvallen is een wens van velen. Maar waar begin je? Op het internet is zoveel tegenstrijdige informatie te vinden dat het vrijwel onmogelijk is om te weten wat je nu het beste kunt doen om af te vallen. Moet je nou calorieën tellen, je zelf afbeulen in de sportschool of vetten mijden? Ik denk dat je geen van dit alles moet doen. Wat dan wel? Dat zal ik je uitleggen op deze pagina.

Misschien maak jij net als veel mensen die willen afvallen de fout om te veel te veranderen in een keer. Je gaat bijvoorbeeld op een streng dieet en eet helemaal niets meer van de producten die je juist zo graag eet. Zo val je wellicht af in de eerste weken, maar je houdt het niet vol en komt na verloop van tijd weer aan....

Weet je wat veel slimmer is om te doen als je wilt afvallen? Maak geleidelijke en kleine aanpassingen.

Beginnen met afvallen kan bijvoorbeeld zo makkelijk zijn als het veranderen van je ontbijt. Vooral het eten van een eiwitrijk ontbijt is belangrijk. Zo zijn er twee losstaande studies die aantonen dat mensen die hun op graanproducten gebaseerde ontbijt (brood, muesli, cornflakes etc.) inwisselden voor een ontbijt op basis van eieren automatisch minder gingen eten en meer gewicht verloren. Zonder verder calorieën te tellen of andere aanpassingen te maken in hun dieet!

Waarom helpt het om een eiwitrijk ontbijt te eten? Eieren zijn ontzettend verzadigend, ze onderdrukken de honger. Hierdoor eet je automatisch minder de rest van de dag, en zelfs tot 36 uur na het eten van de eieren, zo bleek uit één van de eerder genoemde studies.

Wat verder opvalt uit het onderzoek is de grotere gewichtsdaling die de groep had die eieren als ontbijt at i.p.v. graanproducten, namelijk:

  • 65% meer gewichtsverlies
  • 34% grotere daling van de tailleomtrek
  • 16% grotere daling van lichaamsvet

Uiteraard zijn er meer dingen die je kan doen om gewicht te verliezen dan enkel een ander ontbijt te kiezen (al is het waarschijnlijk een zeer verstandige eerste zet!). Hieronder zet ik de opties voor je uiteen.

Gezond afvallen zonder een dieet te volgen

Veel mensen die willen afvallen kiezen ervoor om een dieet te volgen. Dit is makkelijk, want er wordt je precies verteld wanneer je wat moet eten. Het probleem met diëten is dat je het niet voor een lange periode kunt volhouden. Diëten zorgt daarom vrijwel altijd alleen voor tijdelijk gewichtsverlies. Om blijvend af te vallen zul je er dus voor moeten zorgen dat je je voedingspatroon definitief veranderd en dat je bepaalde ongezonde gewoontes afleert.

Wil je snel afvallen voor een belangrijke gebeurtenis als een vakantie, bruiloft of feest? Een dieet waarbij je tijdelijk (veel) minder eet kan in zulke gevallen soms uitkomst bieden. Maar let op, het gewichtsverlies bij het volgen van een dieet is bij meer dan 90% van de deelnemers slechts tijdelijk. Als je toch snel wat kilo's kwijt wilt, dan raad ik je aan om tijdelijk aardappelen, rijst, brood en pasta uit je dieet te schrappen. Hoe je dit op een gezonde manier kunt doen lees je op de pagina over het volgen van een koolhydraatarm dieet.

Hoe kun je het beste beginnen met afvallen zonder dieet?

Vrijwel iedereen weet dat om af te vallen er voor gezorgd moet worden dat er netto meer energie verbruikt wordt, dan dat er binnen komt via de voeding. Deze balans tussen verbranden van calorieën en de inname van calorieën kun je op meerdere manieren veranderen. Je kunt er voor kiezen om minder te eten, om juist meer te gaan bewegen, of om zowel minder te eten als meer te bewegen. Uit diverse onderzoeken komt steeds duidelijker een beeld naar voren dat enkel (veel) minder eten vaak niet zorgt voor blijvend gewichtsverlies. Om blijvend af te vallen zul je dus anders (niet perse minder) moeten eten, en (iets) meer moeten bewegen. Je zult kortom een gezond dieet en bewegingspatroon moeten aannemen.

Afvallen met een gezond dieet en bewegingspatroon

Wie een gezond voedingspatroon heeft, krijgt van alle noodzakelijke voedingsstoffen voldoende binnen. Hoe ziet zo'n gezond voedingspatroon eruit? Als je wilt afvallen is het in elk geval belangrijk dat je maaltijden met voldoende eiwitten en vezels eet. Deze twee voedingsstoffen verzadigen, en helpen daarom het hongergevoel te onderdrukken.

Wil je gezond afvallen? Als je je tenminste aan een paar van de onderstaande voorwaarden houdt, dan val je gegarandeerd op een gezonde manier af:

  • Eet een dieet dat laag-glycemisch is: gebaseerd op magere dierlijke eiwitten (kip, gevogelte, vis en eieren), noten, zaden, bonen, groenten en fruit.
  • Drink geen calorieën - neem geen frisdrank (ook geen light), vruchtensappen, gezoete dranken en niet meer dan 3-4 glazen wijn of alcohol per week bij de maaltijd.
  • Vermijd granen - inclusief glutenvrije meelproducten. Graanproducten, zelfs volkoren meel, fungeren als suiker in je lichaam en maken je daarmee dikker.
  • Mijd zoveel mogelijk fabrieksvoedsel - in de fabriek gemaakte voedingsmiddelen bevatten een hoop niet in de natuur voorkomende ingrediënten waaronder glucose-fructosestroop, kunstmatige kleurstoffen, conserveringsmiddelen, en chemicaliën. Als je in de supermarkt een product in handen hebt met een enorme waslijst aan ingrediënten dan doe je er goed aan dit product te laten liggen.
  • Eet meer vet - eet vooral producten met omega-3-olie zoals sardines, avocado's, noten en wilde zalm. Vermijd geraffineerde en bewerkte plantaardige oliën, met uitzondering van olijfolie. Verzadigde vetten zoals die in boter en ghee zijn ook goed, zij het met mate. Pas op voor transvetten zoals je die vindt in koekjes, snacks en gefrituurde voeding.

    Het schrappen van vet uit je dieet is geen strategie die werkt om af te vallen. Ondanks al het advies van de laatste tientallen jaren om toch vooral vet te schrappen als je wilt afvallen. De beroemde Harvard universiteit is nu een van de eerste instanties die zelfs propageert om meer (natuurlijk) vet te eten al je wilt af vallen of gezonder wilt leven. Wees dus niet bang om vet te eten!
  • Beweeg en wordt sterker: een combinatie van cardio- en krachttraining is de sleutel om gezond gewicht te verliezen. Cardio zorgt voor een betere conditie en krachttraining bouwt spieren en verbetert de stofwisseling zodat je een lichaam met mooie contouren krijgt. Door je spieren in omvang te laten toenemen kun je je vet-metabolisme bovendien een enorme boost geven. Een uitstekende manier om cardiotraining en krachttraining te combineren, strakke buikspieren te krijgen en vet te verbranden is trainen met een kettlebell.
  • Slaap en rust uit: wie te weinig slaapt krijgt te maken met vervelende bijwerkingen. Zo verandert de stofwisseling en hunkeren mensen meer naar koolhydraten en suiker. Slapen is daarom heilig. Zorg voor een niet te warme en donkere slaapkamer en blijf daar voor 7 tot 8 uur per nacht.

Kijk daarnaast goed naar deze handige afvaltips om kleine aanpassingen te maken in je voedingspatroon die je zullen helpen bij het gezond afvallen. Je leest op de afval tips pagina bijvoorbeeld waarom het belangrijk is om elke dag te ontbijten.

Ontvang tips over afvallen en recepten op je timeline. Klik op 'vind ik leuk' op mijn Facebookpagina of volg me via Google Plus. Je kunt op deze pagina's ook vragen over gezond afvallen en gezonder leven stellen.


Mijn wens voor jou in 2016:

De auteur
  • Een gezond en slank lichaam dat in balans is. Zonder jezelf uit te hongeren, zonder calorieën te tellen en zonder jezelf af te beulen in de sportschool.
  • Een gezonder voedingspatroon, dat zowel lekker als voedend is en makkelijk vol te houden.
  • Een stofwisseling die er voor zorgt dat je vet verbrandt in plaats van opslaat.
  • Maar vooral: de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te dragen wat je wilt dragen.

Laten we dit samen bereiken! Doe nu gratis mee en ontvang mijn afslankcursus in je inbox. Vandaag ontvang je bovendien direct een gratis e-boek met recepten bij je aanmelding.


Laatst gewijzigd:

Populaire artikelen over afvallen

Foto Gezonder leven

Gezonder leven

Gezond leven vormt de basis voor een gezond gewicht. Lees hier hoe je stapje voor stapje je gedrag kunt aanpassen om gezonder te leven. Meer lezen..

Foto Afvallen zonder honger

Afvallen zonder honger

Een hongergevoel is vaak een van de redenen waarom lijnen mislukt. Afvallen zonder honger is echter best mogelijk; bekijk onze tips. Meer lezen..

Foto Snel afvallen

Snel afvallen

Soms kan het nodig zijn om even snel wat kilo's kwijt te raken, bijvoorbeeld vanwege een feest, bruiloft of vakantie. In dit artikel vind je enkele goede tips om snel af te vallen. Meer lezen..

Ontwikkeld door jannico.nl